Friday, December 26, 2008

kenapa ???

kenapa allah sering memberi kita ujian ???
sebagai makhluk tuhan yg diberi akal..kita seringkali diuji.tp selalunyer kita akan mengeluh serta akan mempertikaikan akan musibah yg menimpa diri...kadang2 kita sedar bahawa musibah yg menimpa itu adalah ujian dari illahi tapi kita sering kali gagal untuk menghadapinye dengan tenang.sering kali kita mengeluh.dan sering kali juga kita bercerita tentang musibah itu kepada orang lain.jarang di antara kita,apabila berhadapan dengan masalah..bercerita dan memohon pertolongan kepada illahi.biasanye orang yang mula kita cari apabila berdepan dengan masalah adalah sahabat handai atau pun ahli keluarga yg rapat..bercerita..meminta pendapat dan pandangn.sehingga kadang2 kita tidak sedar bahawa kita sedang mempertikaikan serta mempersoalkan ujian allah swt..
dibawah ade beberapa penjelasan bg persoalan2 yg sering kita utarakan pabila berdpan dengan masalah :
KENAPA AKU DIUJI ?
" Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja)mengatakan: "Kami telah beriman," sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. "

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU INGINKAN?
" ..... Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. "

KENAPA UJIAN SEBERAT INI DIBERI PADA KU ?
" Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya."

KENAPA PERLU AKU RASA KECEWA ??
" Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman. "

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA ?
" Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung. "
- "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu', "

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA DUGAAN INI ??
" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka ..... "


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ?
" ..... Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal. Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung. "


AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI !!!!!!!!!!
" ..... dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. "

Semoga segala persoalan dan rintihan yang melanda jiwa dan sanubari kita terubat dengan janji-janji Allah.
Sesungguhnya kepada kitab suci Al-Quran lah tempat kita merujuk segala permasalahan.Ia merupakan penawar untuk kita.
Semoga Allah memberkati kehidupan kita

0 comments: